Son Konular

  • Yunus Emre

    Etiketler: , 0 yorum

    yunus-emre, tasavvuf
    Yunus Emre (1240-1321) Anadolu'nun siyasi otorite sıkıntısı çektiği dönemlerde yaşamış hakkında fazla bilgi bulunmayan bir tasavvuf şairidir. Halk
    diliyle yazılan tasavvuf şiirin en büyük temsilcisidir. Yunus Emre dönemindeki pek çok tasavvufçu gibi, ilim öğrenmenin önemini anlatmış, pek çok batıl inancı def edip gerçek İslam Tasavvufu işlemiştir. Yazmış olduğu şiirlerle halk, tekke ve divan edebiyatını da etkiledi. Dizelerinde insanın Allah'la, kendisiyle, ölümle, doğumla ilişkisini konu edindi. Kendinden önce yaşamış ozanların eserlerinde geçen kavramlara yeni anlamlar, yeni deyişler ekledi. 
    Yunus Emre, insanı hiç bir ayrım yapmadan seven, her insanın Allah'tan gelen bir güzelliğe sahip olduğunu düşünen sevgi dolu bir adamdı. Adam gibi adamdı. İnsana duyduğu sevgi, parçanın bütününden Allah'a duyduğu Aşk'tan gelirdi. Allah diyarına sonsuz hasret duymaktadır. En büyük eseri Risaletü'n Nushiye'dir.



    Şiirlerinden birkaç örnek;
    Acep Bu Benim Halim
    Acep bu benim canım, azat ola mı ya Rab
    Yoksa yedi Tamu'da yana kala mı ya Rab


    Acep bu benim halim, yer altında ahvalim
    Varıp yatacak yerim, akrep dola mı ya Rab


    Can hulkuma geldikte, Azrail'i gördükte
    Ya canımı aldıkta, asan ola mı ya Rab


    Dar oldu bana düzler, gice ile gündüzler
    Dünyaya bakan gözler, didar göre mi ya Rab


    Allah olucak Kadı, bizden ola mı razı
    Görüp Habib'in bizi, şef'i ola mı ya Rab


    Yunus kabre vardıkta, Münker Nekir geldikte
    Bize sual ettikte, dilim döne mi ya Rab 




    Bana Seni Gerek Seni
    Aşkın aldı benden beni, bana seni gerek seni
    Ben yanarım dün ü günü, bana seni gerek seni


    Ne varlığa sevinirim, ne yokluğa yerinirim
    Aşkın ile avunurum, bana seni gerek seni


    Aşkın aşıkları öldürür, aşk denizine daldırır
    Tecelli ile doldurur, bana seni gerek seni


    Aşkın şarabından içem, Mecnun olup dağa düşem
    Sensin dün ü gün endişem, bana seni gerek seni


    Sofilere sohbet gerek, Ahilere Ahret gerek
    Mecnunlara Leyli gerek, bana seni gerek seni


    Eğer beni öldüreler, külüm göke savuralar
    Toprağım anda çağıra, bana seni gerek seni


    Cennet Cennet dedikleri birkaç köşkle birkaç huri
    İsteyene ver sen anı, bana seni gerek seni


    Yunus'dürür benim adım, gün geçtikçe artar odum
    İki cihanda maksudum, bana seni gerek seni


    Allah
    Aşkın odu ciğerimi, yaka geldi, yaka gider
    Garip başım bu sevdayı, çeke geldi çeke gider


    Kar etti firak canıma, aşık oldum ol Sultana
    Aşk zencirin dost boynuna, taka geldi, taka gider


    Sadıklar durur sözüne, gayrı görünmez gözüne
    Bu gözlerim Dost yüzüne, baka geldi, baka gider


    Arada olmasın naşı, onulmaz bağrımın başı
    Gözlerimin kanlı yaşı, aka geldi, aka gider


    Bülbül eder ah ü figan, hasretle yandı bu can
    Benim gönülcüğüm ey can, çıka geldi, çıka gider


    Yunus söyler bu sözleri, efgan eder bülbülleri
    Dost bağçesinde gülleri, koka geldi, koka gider 

    Bu Konuya Hiç Yorum Yapılmamış; "Yunus Emre"

    Bu Konuya Yorum Yapın